Wednesday, February 16, 2011

crita plato bertanyakan gurunya tentang cinta dan pernikahan


smalam...dalam kul 2 mata sih blum mengantuk,....x tau nak buat apa...gosok bau dua pasang...still mata x nak tdr...then sambung baca buku yg bertajuk "Bukan pernikahan Cinderella"...erm...buku ni mmg best...biasa baca buku ni sbelum tdr...apa yg nak di share disini ialah bila masuk chater 4...terbaca satu kisah yg menarik hati...criter tentang plato bertanyakan gurunya tentang cinta dan pernikahan....criter nye lebih kurang begini lah...

Pada satu hari tu...plato bertanya pada gurunya "Apa itu cinta?...bagaimana saya boleh bertemu dgnnya?"...gurunya menjwb....ada sebuah ladang gandum yg luas di hadapan sana...berjalanlah kamu tetapi dgn syarat...kamu tdk boleh berundur kembali...ambil ranting shj...jika bertemu ranting yang kamu anggap paling menakjupkan.....ertinya kamu menemui cinta...plato pun dgn bersemangat berjalan menyusuri ladang gandum itu....seketika selepas itu..plato pun kembali..tetapi tampa ranting di tangan....
Gurunya bertanya "mengapa kamu tidak membawa satu ranting pun?"

Plato menjawab "Aku hanya boleh mengambil satu ranting pun dan semasa berjalan aku tdk boleh berundur kembali, sebenarnya aku telah bertemu satu ranting yang menakjubkan, tetapi aku terfikir mungkin ada ranting yang lagi menakjukan lagi di hadapan sana. Jadi aku tidak mengambil ranting tersebut...bila aku meneruskan perjalanan...baru aku sedar...ranting ang aku temui tidak sebaik ranting yang ku temui tadi...jadi aku membuat keputusan ..tidak mengambil sebarang ranting pun,....

Gurunya menjawab..."nah..itu lah cinta..."

Pada hari g lain pula..plato bertanya pada gurunya.."Apakah itu pernikahan? Bagaimana saya boleh memilikinya?.....Gurunya menjawab, "Ada sebuah hutann yg begitu subur di hadapan sana...kamu pergi menyusuri hutan itu tampa berundur kembali....kamu hanya boleh mengambil satu pokok sahaja....cari pokok yg paling tinggi ... kemudian tebangkan pokok tersebut ..kerana itu bermaksud kamu telah menemui apa itu perkahwinan."

Plato terus berjalan menyusuri hutan tersebut dan tidak lama kemudian...dia pulang membawa sebatang pohon....pohon itu bukan lah pohon segar dan yang baik...dan juga tidak lah terlalu tinggi....biasa2 saja..

Gurunya bertanya..."Mengapa kamu menebang pokok seperti itu?"

Plato menjawab..." Berdassarkan pengalaman yg lalu...aku kembali dgn tangan yg kosong...jadi ketika ada kesempatan....aku terihat pokok ini tidakla terlalu buruk...lalu ku putuskan untukmenebangna dan membawa kesini...aku tdk mahu kehilangan kesempatan untuk mendapatkannya,"

Gurunya menjawab..."Ya...itu lah pernikahan....

base on citer ni...konklusi yg aku buat adalah...kita selalu mengandaikan akan bertemu pasanagn yang begitu sempurna...begitu ideal... baik dari luar dan dalam....mahu segalanya kelihatan sempurna....untuk mendapat kesempurnaan ..... kita byk menghabiskan masa mencari...tampa memikirkan....mungkin itu adalah yg paling baik untuk kita....mudah saja kita mengatakan org ini tdk sesuai utk kita...alasannya....sama seperti dirasakan oleh plato...merasakan kalau2 apa yang bakal dijumpai dihadapan adalah lebh baik....bukan bermaksud supaya kita memilih jodoh tangkap muat dan sambil lewa saja....cuma jangan terlalu memilih..seperti kata penulis buku "bukan pernikahan cinderella" ni....di dunia ini...ada ber macam-macam ragam...ada yg rupawan..tetapi ibadahnya kurang....ada juga pendapatannya lumayan tetapi wajahnya kurang tampan...ada ibadahnya elok tetapi menampilannya kurang menarik..sememangnya tidak ada org yg sempurna di dunia ini.....menurut buku ni lagi...."mencari calon isteri yang cantik,kaya dan solehah itu mungkin tidak susah, tetapi g susah adalah mencari calon yang mahu bernikah dengan kita...ukurlah baju dibadan sendiri...perempuan yg baik untuk lelaki yg baik...dan lelaki yg baik untuk perempuan yg baik...

Ya Allah...sesungguhnya aku insan mu yg sngt lemah....pertemukan lah aku dgn jodoh yg baik...amiin

2 comments:

lipas_baik said...

buku yg x rugi untuk dibeli...sgt best

lipas_baik said...

buku yg x rugi untuk dibeli...sgt best