Thursday, March 18, 2010

adakah perlu menunjuk-nunjuk sifat baik anda

situasi 1 :
2 orang mahasiswi yg tinggal di hostel.mahasiswi A berperwatakan baip..berimej muslimah sejati...joim program naqib naqibah kat kolej..basic pendidikan agama....muslimah B..berimej biase2...contohnya kalau kluar tu..pakai t-shirt lengan panjang..berseluar...tudung bawal biase jer....kiranya si A ingin berdakwah kepada si B..si B ini bukannyer liar or jahat...cuma imejnya saja tidak bertudung labuh segala like geng2 tudung labuh n x bersekolah agama..satu ari..si A yg mmg niatnya baik tuk berdakwah kepada si B kerana melihat potensi yg ada pd diri si B.pada satu hari di waktu subuh
A : Apa kata kalau subuh ni..kita sembahyam berjemaah disurau kolej
B : takper la..kalau waktu laim..nak gak ikup..if waktu subuh ni,...lelaki jer ramai..x der pompuan
malu la..
A : la...saya kn ada..kiter berdua la pergi
B : x per la..rasa cam nk menunjuk-nunjuk la plak if kiter 2 jer jemaah pompuan...

endingnya...si A pergi sembahyang subuh di surau kolej soram2 n dia soram jer la jemaah wanita kat surau tu...yg laim semua lelaki


situasi 2 :

kerana si B terlewat pergi kuliah...kawan si B yang biasanya akan cup tempat duduk utknya memberi tempat itu kepada org lain kerana menyangka si B tdk hadir....apabila si B tiba di bilik kuliah n melihap tempatnya sudah diduduki olam lem n kawan2nya memberi insyarat noverbal...si B mula mencari tempat duduk yg lain...tempat kosong yang tinggal hanyalah 3 tempat shj lagi..dan 3-3 tempat itu btul2 berada di tgh2 dewan kuliah dan tempat yg paling depan sekali.Si B yang biasa dop blakang tu cepat2 pegi ke tempat yg kosong tu kerana lacture dah start play slide show.duduk dlm 5 minit sambil layam lacture bersyarah...2 org lagi pelajar yg datang lambat tiba iaitu si A dan seorang lagi kawannya.....yg imejnya sama cam dia..berjubah dan bertudung labuh.camtip olamnya....mereka berdua duduk di sebelah si B..start dari awal mereka datang...tumpuan si B pada lacture tergamgu...camner x terganggu if 2 orang bajet2 ala muslimah sejati tu...dari awal masuk hingga ke abis waktu kuliah..bercerita tentang seorang lelaki yang minat dia.sampai si B yang x ambik port dalam perbincangan tu pun terpakse menerima tempias jelingam lacture....n diorang wap x tau jer...sambung bercerita.si B bukannyer dengki ada olam minat beliau ker...jeling bliau ker..bagi surat kat bliau ker...masalahnya semua crite diorang dari A - Z..si B tau..sbab tu lah x bleh kosemtrep kat kuliah......


base on 2 situasi ni..apa yang cuba aku nak sampaikan ialah....jgn hanya berimej baik,berlakun baik...tapi perlakuan yang sebenarnya x sama....aku paling x ske olam yang ske judge olam base on dia punya luaran sahaja....dari pengamatan aku....(harus diingati...bukan semua) kebanyakkan geng2 tuduh labuh ni ada yang terlampau taksup sehingga lari skit dari ajaran yang btul....cthnya...apabila di dorm...si A memakai t-shirt lengan pendek n ala2 kecik tu.....mereka penah tegur aku...Y pakai camtu...dah x der baju ker sampai ambik baju adik...aku yg dulunya sngat hormat pada dia...tapi pas dia tegur aku tu...maaf la...kuram skip rase hormat aku...bagi aku...aurat aku dan dia ...aurat seorang pompuan dengan pompuan....aku cukup tau/....laim la kalau aku pakai baju camtu kat luar ker....pi jln2 ker...logik la nak tegur..ni aku ngan dia jer dlm bilik tu.ni skadar pandangan aku...bukan semua yg camtu....biasanya yg terlampau fanatik jer camtu...........................situasi tu sebenarnya adala skit sebanyak pengalam aku dolu2...........


No comments: